Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velké, tvrdé, ale přátelské Rusko

Jakmile se zmíním o Rusku, ruské hudbě, kultuře – drtivá většina mého okolí se na mě dívá skrz prsty, klepe si na čelo nebo se mi zkrátka jen vysměje. Pokud jde ještě ke všemu o lidi, kteří prožili část svého života za minulého režimu, dočkám se často i nevybíravých pojmenování a pak nezbývá, než se pustit do ostřejší debaty.

Proč mám k Rusku takový kladný vztah? Od malička jsem doma slýchal „To ty Rusáci“, „Zase Rusáci“, „Rusáci ...“. Takže rozhodně to nebude díky výchově.

Už když jsem byl malý, asi jako každému klukovi, imponovala mi velikost Ruska, jeho armáda, zbraně (který kluk by neznal Kalašnikov) i jejich „nezničitelnost“ a tvrdost známá ze spousty akčních filmů 80. a 90. let. To byl pohled kluka na Rusko – potažmo Sovětský svaz (hlubší pohled snad od dítěte nikdo ani nemůže čekat).

Později jsem začal obdivovat ruskou hudbu, Alexandrovci jsou v podstatě jediná „skupina“ (dá-li se tak jejich soubor nazvat), na které jsem už dvakrát byl a nemůžu se dočkat jejich dalšího příjezdu do Česka. K Alexandrovcům později přibyl i Oleg Gazmanov, jehož muziky mám doma několik CD. A zapomenout bych neměl ani na Josifa Kobzona, který je téměř jako náš Karel Gott. Ruské písně a jejich hudba člověka zkrátka zvedá ze židle, nabíjí energií a přímo staví do šiku.

Když jsem před pár lety služebně navštívil Petrohrad, moje slabost pro Matičku Rus ještě vzrostla. Poprvé jsem na vlastní kůži poznal jejich pohostinnost, přátelství a vřelost. Stejně tak jsem nabyl dojmu, že ve spoustě věcí jsou nám, pravděpodobně proto, že jsou také Slované, tolik podobní. O to víc mě mrzí přístup a předsudky, které jsou s Ruskem a Rusy spojené.

V současnosti znám v Praze celkem dost Rusů, které si dovolím označit za své přátele. Vždycky rád zavítám na jejich kulturní události a akce. Stejně tak s nimi rád vypiju pár „stakanů“ vodky.

A pokud se na to dívám teď trošku více s nadhledem, Rusko bychom neměli opomíjet jako partnera. Obchodního, politického i vojenského. Je to země, která (ač se to mnohým nezdá) je nám mnohem blíž (samozřejmě ne geograficky), než kupříkladu USA. K zlepšení obrazu Ruska bohužel nepřispívá ani naše současná politika, vůči tomuto velikánu. Ale kdo ví, možná, že postupně dojde ke změně a budeme se opět více sbližovat. Jistě proto ne jen tak náhodou, můžeme za rusofily označit např. Edvarda Beneše či současného senátora Jaromíra Štětinu.

Autor: Michal Pokorný | čtvrtek 25.11.2010 14:42 | karma článku: 18,62 | přečteno: 1369x
  • Další články autora

Michal Pokorný

17. listopad jako den sebereflexe pro politické strany?

Již příští týden tu máme 25. výročí od tzv. Sametové revoluce. A čím blíže máme datum 17. listopadu 2014, tím více se objevují varování ve společnosti, od politických stran jak moc jsou ohroženy hodnoty jako svoboda či demokracie.

10.11.2014 v 12:35 | Karma: 12,89 | Přečteno: 507x | Diskuse| Společnost

Michal Pokorný

Proč jsem rád za Zemana, díl II.

Už jsem se obával, že nebudu mít pádný důvod vyzdvihnout Miloše Zemana jako prezidenta, po poněkud delší době bez výraznějších, pro mne pozitivních skutků. Pokud přejdu přesun rozhodování o udělování milostí na Ministerstvo spravedlnosti ČR, je tu věc, za kterou bych našeho prezidenta rád pochválil. A tou je rozhodnutí zúčastnit se Zimních olympijských her (ZOH) 2014 v Soči.

17.12.2013 v 14:25 | Karma: 22,14 | Přečteno: 1094x | Diskuse| Politika

Michal Pokorný

Na obranu (s)prosté mluvy a zdráhání se cesty v JAR

A další takzvaná senzace je tu. Konverzace pánu Rusnoka, Picka a Fischera nechtěně poskytnutá mikrofonům médií. Ono by na tom nebylo nic tak zvláštního, kdyby ovšem tito tři pánové netvořili Vládu České republiky.

7.12.2013 v 15:11 | Karma: 22,99 | Přečteno: 822x | Politika

Michal Pokorný

Pro stát „drahé“ dluhopisy dnes končí. Vlastenectví sílí?

Ano, pro velký zájem dneškem končí možnost rezervování státem vydávaných dluhopisů pro občany. Již 7. listopadu, ačkoliv původní termín byl 29. listopadu.

7.11.2013 v 9:10 | Karma: 10,49 | Přečteno: 597x | Diskuse| Společnost

Michal Pokorný

Proč jsem rád za Zemana, díl I.

Možná, že až tenhle blog vystavím, zredukuje se mi lehce počet přátel na Facebooku, ale přiznám se, že už mi celkem vadí, jak je Miloš Zeman neustále kritizován ze všech stran za to, že se chová přesně tak, jak jsem si od prezidenta naší země vždycky přál, jako reprezentant vlády osvíceného vůdce.

2.8.2013 v 13:47 | Karma: 31,13 | Přečteno: 1370x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07,  aktualizováno  19:19

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

OBRAZEM: Při stavbě metra prorazili sklep. Radost měli i archeologové

27. dubna 2024  19:06

9. května uplyne padesát let od zahájení provozu pražského metra. Na spuštění nevzpomínají jen...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1326x
Hezky vlastenecky.